Witamina C

Witamina C

Naturalnym źródłem tej witaminy są m.in. dzika róża, owoce cytrusowe, czarna porzeczka, natka pietruszki, brukselka czy szpinak.

Referencyjna Wartość Spożycia (RWS) witaminy C dla przeciętnej, zdrowej osoby dorosłej to 80 mg (100%). Dla porównania:
- 100 g dzikiej róży zawiera 3000-3500 mg witaminy C;
- 100 g czarnej porzeczki zawiera 180 mg witaminy C;
- 100 g natki pietruszki zawiera 178 mg witaminy C;
- 100 g czerwonej papryki zawiera 144 mg witaminy C.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że w niektórych stanach chorobowych, np. w czasie wzmożonych infekcji górnych dróg oddechowych zapotrzebowanie na tę witaminę może być wyższe. Aby trafnie je ocenić w takiej sytuacji- zalecana jest konsultacja z lekarzem lub dietetykiem.

Witamina C odgrywa w organizmie człowieka szereg istotnych ról. Najważniejsze zostały ujęte poniżej.


Witamina C:
- pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego;
- pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, dziąseł, zębów i skóry;
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego;
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego;
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych;
- pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym;
- przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
- pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E;
- zwiększa przyswajanie żelaza.

Witamina C należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Z uwagi na jej budowę chemiczną (enolu, w którym grupa hydroksylowa (–OH) występuje przy wiązaniu podwójnym węgiel−węgiel <HO–C=C>), pełni rolę antyutleniacza. Jedną z wielu innych funkcji, jakie pełni witamina C w organizmie człowieka jest także redukcja aminokwasu proliny do jej pochodnej hydroksyproliny, która z kolei jest niezbędna w procesie formowania kolagenu. Upośledzenie tego procesu prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu tkanki łącznej objawiających się samoistnymi krwawieniami, słabym gojeniem się ran, patologicznymi złamaniami i ogólnym osłabieniem organizmu.

Źródło:
1. Rozporządzenie UE 1167/2011.
2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
3. J. Bradley, M. Gurnell, D. Wood, Clinical Medicine 7th Edition, Wiley-Blackwell, 2012.
Tags: witamina C